شعور أنك انتقلت من مرحلة إلى مرحلة أخرى تماما من حياتك
هذا هو شعورى فى المدينة الجامعية
لن أتكلم هنا عن المدينة الجامعية وإنما سأتكلم عن فئة لم أقابلها بهذه القوة خارج المدينة الجامعية
هم مجموعة من الفتيات التى أحسبهن خيرات وملتزمات ولكن أعتقد أن لديهن مشكلة فكرية عميقة
لست هنا لأنتقد هؤلاء الفتيات أو فكرهن وإنما لأنتقد منهجية معينة فى التفكير سأبينها من خلال المواقف التالية
فى أول موقف كنت أستمع لأنشودة بها موسيقى _وبطبيعة الحال لست هنا لمناقشة حكم الموسيقى ولا أنا أهل لهذا أصلا _ فواحدة منهم قالتلى ( انتى إزاى بتسمعى موسيقى ) فقلت لها ان الموضوع فى خلاف وذكرت لها كتاب دكتور يوسف القرضاوى ( فقه الغناء والموسيقى فى ضوء القرآن والسنة ) فكان ردها (لا حول ولا قوة إلا بالله القرضاوى خرج عن السنة )
فلاحظت أن لديهن جرأة غير عادية على مناقشة الأدلة الشرعية وإصدار الأحكام بمنتهى البساطة
أنا لا أرى مشكلة بالطبع فى رأيها بأن الموسيقى حرام بل هو رأى له وجاهته وله الكثير من مؤيديه ولكننى هنا أتكلم عن منهجية المناقشة والتفكير
وفى مرة سألتنى واحدة منهن (هو انتى من الإخوان ) فقلت لها أيوة فقالت لى( أنا لو كنت أعرف كده كنت عمرى ما صاحبتك )
فقلت لها ليه ؟؟ فصدمتنى بقولها (هو انتى إيه رأيك فى سورة العصر فى ختام المجلس )
فقلت لها هى دى نقطة الخلاف بينك وبين الإخوان فقالت لى إن أهم مشكلة فى الإخوان (إنهم بيشغلوا عقولهم زيادة )
ناهيك عن أن كل المناقشات التى يمكن أن يطرحوها لا تخرج عن حيز أن اللى مش ملتحى ليس كامل التدين وإن الأبيض فى اللبس يعتبر ملفت وإن البنت الفلانية ما شاء الله عليها عمرها ما ردت على رقم غريب وان المغنى الفلانى ربنا يأخذه أخذ عزيز مقتدر
كما نوهت فى البداية أننى لست هنا لأظهر هؤلاء الفتيات بمظهر المخطئات ولا أريد من أحد أن يجرحهن بكلمة فى التعليقات لأن معظمهن من صديقاتى وغالبا سأتصل بإحداهن بعد انتهائى من كتابة التدوينة
ولكن أردت أن أسألكم عن كيفية التعامل معهن
هل الأجدر عدم المناقشة فى هذه المسائل نهائيا لأننى لا يمكن لى مناقشتهن بهذه الطريقة أم أن هناك حل آخر ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هذا هو شعورى فى المدينة الجامعية
لن أتكلم هنا عن المدينة الجامعية وإنما سأتكلم عن فئة لم أقابلها بهذه القوة خارج المدينة الجامعية
هم مجموعة من الفتيات التى أحسبهن خيرات وملتزمات ولكن أعتقد أن لديهن مشكلة فكرية عميقة
لست هنا لأنتقد هؤلاء الفتيات أو فكرهن وإنما لأنتقد منهجية معينة فى التفكير سأبينها من خلال المواقف التالية
فى أول موقف كنت أستمع لأنشودة بها موسيقى _وبطبيعة الحال لست هنا لمناقشة حكم الموسيقى ولا أنا أهل لهذا أصلا _ فواحدة منهم قالتلى ( انتى إزاى بتسمعى موسيقى ) فقلت لها ان الموضوع فى خلاف وذكرت لها كتاب دكتور يوسف القرضاوى ( فقه الغناء والموسيقى فى ضوء القرآن والسنة ) فكان ردها (لا حول ولا قوة إلا بالله القرضاوى خرج عن السنة )
فلاحظت أن لديهن جرأة غير عادية على مناقشة الأدلة الشرعية وإصدار الأحكام بمنتهى البساطة
أنا لا أرى مشكلة بالطبع فى رأيها بأن الموسيقى حرام بل هو رأى له وجاهته وله الكثير من مؤيديه ولكننى هنا أتكلم عن منهجية المناقشة والتفكير
وفى مرة سألتنى واحدة منهن (هو انتى من الإخوان ) فقلت لها أيوة فقالت لى( أنا لو كنت أعرف كده كنت عمرى ما صاحبتك )
فقلت لها ليه ؟؟ فصدمتنى بقولها (هو انتى إيه رأيك فى سورة العصر فى ختام المجلس )
فقلت لها هى دى نقطة الخلاف بينك وبين الإخوان فقالت لى إن أهم مشكلة فى الإخوان (إنهم بيشغلوا عقولهم زيادة )
ناهيك عن أن كل المناقشات التى يمكن أن يطرحوها لا تخرج عن حيز أن اللى مش ملتحى ليس كامل التدين وإن الأبيض فى اللبس يعتبر ملفت وإن البنت الفلانية ما شاء الله عليها عمرها ما ردت على رقم غريب وان المغنى الفلانى ربنا يأخذه أخذ عزيز مقتدر
كما نوهت فى البداية أننى لست هنا لأظهر هؤلاء الفتيات بمظهر المخطئات ولا أريد من أحد أن يجرحهن بكلمة فى التعليقات لأن معظمهن من صديقاتى وغالبا سأتصل بإحداهن بعد انتهائى من كتابة التدوينة
ولكن أردت أن أسألكم عن كيفية التعامل معهن
هل الأجدر عدم المناقشة فى هذه المسائل نهائيا لأننى لا يمكن لى مناقشتهن بهذه الطريقة أم أن هناك حل آخر ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هناك 14 تعليقًا:
اختي الفاضلة
الجدل حول هذه المسائل شائك
وهم كانهم كورس يرددون مايملي عليهم فقط
ولا يعملون عقوهم
ولقد امرنا الله في اياته
افلا تعقلون افلايتدبرون
وقال سيدنا علي رضي الله عنه
جادلني عالم فغلبته وجادلني جاهل فغلبني
فكيف لهم يقولون هذا عن رجل دين وهو
الشيخ يوسف القرضاوي قضي عمره كله
في دراسة ايات الله والتفكر فيها
فكوني ممن قال عنهم رب العزة
وعباد الرحمن الذين يمشون علي الارض هونا واذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما
تحيتي لكي
سواح فى ملك الله
فعلا كلامك صحيح
جزيت خيرا
حمد الله على السلامة يادعاء
وعودا حميد باذن الله
والله زميلاتك ادهشونى بصراحة
وواضح ان عقولهم مبرمجة على شى معين
وبصرف النظر عن موضوع الموسيقة
لكن دول لاعجبهم قرضاوى ولاعاجبهم اخوان
امال رايهم فى باقى المفكرين يكون ايه ياترى
وياريت تقولينا هما مقتنعين بى ايه اومومنين بى ايه بظبط علشان نقدر نفهم الحكاية ماشية ازاى
تحياتى
عباس ابن فرناس
هما بنات كويسين خالص بس المشكلة عندهم انهم اتربوا على أراء إنها ثابتة فى الدين ولا يجوز الخلاف فيها
يعنى لما أقولهم ارجعوا لأراء الفقهاء فى نقطة معينة يقولولى ان الحكم ده معروف ومش محتاجين نرجع لكتب علشان نعرفه
لأسف ده حال كتير مش بس الشباب والكبار ايضا
ومابحاولش اتناقش مع حد اصلا يدعي علم
برد بكلمة واحدة سبحان الله
وانا مع كلام سواح وعباس
كلامهم سليم
ربنا يهديهم
شمس النهار
فعلا
هى المناقشة بتيقى جميلة لو احنا بنستند لعلماء
لكن فكرة مناقشة الأدلة الشرعية ده موضوع خطير ولو احنا كعامة نقشنا بالطريقة دى يبقى هنبوظ الدنيا خالص
هى قالتك المشكله
بتشغلوا دماغك زياده
وهما العكس بس بدون تعميم
والله الفاهم فيه محترم
واللى مش فاهم فيه هيشتمك
وممكن بالفاظ كمان
دا كان فى الكليه عاوز يطمس صوره لطفله انا حاططها
طفله من غزه ومكتوب عليها
ارفعوا الحصار
دخل فى الادله الشرعيه رديت عليه باكتر منها
قالى هى الصوره هتغير
يعنى
وبدل يتكلم بالمنطق
رديت عليه
قالى انتو كل حاجاتو غلط
ومشى
المشكله عنده تعصب لفكرته مش لاسلام
تعصب لشيخه مش لكل العلماء
تعصب لفقه مش لكل الفقهااء
الاحسن اذا كان عندك دليل ناقشيه بعد الاتفاق على ادب الاختلاف
وان لم يكن عندك علم
بلاش وهاتى له من يناقشه
وتعاملى معاهن باخلاص
ومش تتعصبى غير لاسلام
وكل لما تقابليهم
كلميهم فى الرقائق
فى القرب من ربنا
فى التوحيد والعقيده
هتستفيدى منهم فى العلم والرقائق
واتكلموا دايما فى المشترك
المشترك
المشترك
عصفور السطح
وجهة نظر محترمة جدا
وفعلا الحل لن يكون الا فى الاجتماع فى القدر المشترك مهما كان حجم هذا القدر
السلام عليكم :)
مريت أسأل عنج وأشوف أخبارج
صارلج مدة مختفية
عسى المانع خير ؟؟
المؤمن الذى يخالط الناس ويصبر على آذاهم خير من الذى لا يخالط الناس ولا يصبر على آذاهم عامليهم بالحسنى وحاولى تنقلى أفكارك لهم واحدة واحدة وإن معرفتيش تبقى عملتى اللى عليكى والمهم ما يأثروش عليكى هما (ده رأيى )
أختنا الكريمة ,,
قد ناقشهم فى شبهاتهم هذه علماء أجلاء ، منذ زمن ,,
و لم تتغير المدرسة الفكرية لهم ,,
أقبل جداً أن أكون مختلفاً مع " أحدا ما " طالما أن الخلاف سائغ ,,
ولا أقبل أن يسفه مخالفى رأيى ن أو رايى الفقيه التى إتخذت عنه هذا الرأى ,,
و كأن أحدهم كان حاز العلم من أوله و آخره ,, ، و ترى تجرأهم على العلماء بصورة مبالغة فيها بطريقة مستفزة .!
سامحنا الله و إياهم ,,
Amwaj
جزاكى الله خيرا على السؤال
لأ خير الامتحانات بس واخدانا شوية
دعواتك
خلاصة الكلام
جزيتى خيرا على النصيحة يا لولو
جمعاوى
هى دى المشكلة أصلا
يعنى أنا حاسة ان النقاش معاهم لا يزيدنا الا بعدا لأن زى ما حضرتك قلت
ناقشهم قبل ذلك علماء أجلاء ولكنهم لم يغيرو من طريقة التفكير والمناقشة
إرسال تعليق