الأحد، 17 أكتوبر 2010

د.داوود الباز

فى قلب الفوضى ساعات بتيجى ناس فى منتهى النظام تدهشك
ده اللى انا حسيت بيه مع أول محاضرة لدكتور داوود
احنا فى الساعة ونص بتوع محاضرته بنطلع خالص من الجو الفوضوى وننتقل الى جو من الاحترام والحرية والادب والتقدير
يبدأ الدكتور داوود محاضرته ويختمها بجملة ( سعادة القاضيات والمستشارات والمحاميات السلام عليكم )
ويصر انه عندما تختلف واحدة منا معه فى الرأى لازم تطلع وتقول رأيها فى الميكرفون علشان كل الطلبات يسمعوا رأيها
يبقى باب المدرج مفتوحا طوال المحاضرة ومن يريد أن يدخل حتى ولو من خارج السنة أو القسم فليدخل ومن تريد أن تخرج من الطالبات لأى سبب فلتخرج
هو مبيتكلمش غير تقريبا نص المحاضرة أو أقل والباقى احنا اللى بنتكلم  ولا يمل من أسئلتنا الكتير اللى غالبا بتبقى بره النطاق اللى هو بيتكلم فبه
أنا بس حبيت أتقدم بالشكر لذلك الرجل الذى يجعلنا نعيش ساعة ونصف  من الحرية أسبوعيا
شكرا لك

هناك 19 تعليقًا:

عباس ابن فرناس يقول...

المفروض ان يكون ده هوالشى الطبيعى وخصوصا فى المؤاسسات التعليمية
انما عندنا احنا بقا حالة ذى حالت الدكتور داوود بيعتبروها حالة شاذة او مرضية لان فى مجتمعاتنة الغير سوية والتى تتغذا على المتناقضات الشاذ هو الطبيعى والعكس كذلك وعموما كنت اتمنا ان اكون معكم لاستنشق نسيم الحرية وعزاءى انكى هناك لتمتعينا بالحديث عن مثل هولا الرجال

غير معرف يقول...

في ناس محترمة كثير عن بنفس النظام

سجل .. أنا مصرية يقول...

عباس بن فرناس
هو المفروض يبقى ده الطبيعى بس انت لما تقارن مع بقية الدكاترة بتحس ان ربنا بعتلك حد يخفف عنك التخلف اللى موجود فى الكلية

سجل .. أنا مصرية يقول...

يوميات شحات
أكيد طبعا فى ناس محترمة بس احنا بنتكلم انه فى الوضع الصح المفروض الناس ديه تبقى هى الحالة السائدة

جمعاوى يقول...

أمثال الدكتور يجب أن يسّوق لهم ..


فهم من يصنعون جيلا يستطيع مجابهة الظلم و الظالمين


نفع الله به و جعله فى موازين الحسنات

سواح في ملك اللــــــــــــــــــه- يقول...

جميل جدا تخيلي لو القيادان السياسيه زي الراجل ده

سجل .. أنا مصرية يقول...

جمعاوى
فعلا لازم يسّوق لهم
على الأقل علشان الناس لا يغيب عنها النموذج الصح ولا يشعرون ان هذه النماذج أصبحت من الخيال

سجل .. أنا مصرية يقول...

سواح فى ملك الله

ان شاء الله قريبا

Unknown يقول...

مازالت الدنيا بخير طالما هناك أناس مثل الدكتور...

سجل .. أنا مصرية يقول...

محمد الجرايحى

أكيد طبعا لسه فيه خير ومهما اشتد الوضع سوءا ستبقى هناك نماذج تنير لنا الطريق

eng_semsem يقول...

هو ده التعليم الصح مش التلقين والتحفيظ وعشان يبقى دكتور يبقى مفيش اعتراض ولا صوت يطلع غير صوته
تحياتي للدكتور المحترم تحياتي لصاحب العلم والرساله ولكاتبة المدونه لاظهار الايجابيات في حياتنا الدنيا مش كلها لون واحد

BookMark يقول...

من بين الفوضى العارمة
هناك أناس يحرجوننا بتصرفاتهم المرتبة :)

سجل .. أنا مصرية يقول...

eng_semsem

ربنا بيبعتلنا ناس زى دول علشان يبقى عندنا أمل فى الحياة

سجل .. أنا مصرية يقول...

BookMark

لو الاحراج حيخلينا نغير
يارب ناس تحرجنا كمان وكمان

مسلمة حرة يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ده شىء جميل .. المفروض يكون هو ده نظام التعليم بعيد عن الحفظ وصم المناهج للإمتحانات.. لازم نربى أجيال عندها رأى ولها وجهة نظر .. وتقدر تعبر عنها أمام الكبار دون خوف أو خجل .. جميل جدا إعلان الرأى فى الميكرفون..عشان الكل يسمع وعشان اللى بيقول يتعلم الجرأة
أنا بدورى أحيى معك الدكتور المتحضر الواعى

سجل .. أنا مصرية يقول...

أنا حرة

كلامك صح .. شكرا لمروركم

بنت مصريه يقول...

فى بعض الدكاتره معتقده بانه مش يكون دكتور ليه هيبته غير لما يشخط ويطرد ده فى دكاتره مش بترضى ان الطلبه تسال فى المحاضره حتى لو مكانش فاهم النقطه اللى الدكتور بيشرحها

Francesco يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
Francesco يقول...

الدكتور داوود دكتور عسل! درسني في جامعة الكويت مقرر إداري 1 و إداري 2 . والله العظيم افتقده الآن وياريت يا اختي العزيزة توصليلي السلام لدكتور داوود الباز وتقوليله طلبة الكويت بيسلمو عليك يا احسن دكتور...

افتقد هذا الرجل مع العلم انني تخرجت من الكلية من سنتين ونصف الآن...