الأربعاء، 13 أكتوبر 2010

أول تدوينة ( أهلا بكم )

أكتب أول تدوينة لى من حيث أعيش فى جمهورية فوضى اللى بيحدها من الشمال البحر المتوسط ومن الجنوب السودان ومن الشرق البحر الأحمر ومن الغرب ليبيا
أكتب لكم من الدولة اللى كان اسمها مصر أم الدنيا بس هم عملو شوية تعديلات وغيرو اسمها إلى جمهورية فوضى
أكتب لكم من حيث يقف الطالب 3 ساعات ونص علشان يدفع رسوم 12جنيه 75قرش
أكتب لكم من حيث يتفنن المسؤلون فى إذلال المواطنين
أكتب وأنا بحلم بتغيير اسم مدونتى قريبا الى مدونة مصر أم الدنيا

هناك 18 تعليقًا:

عباس ابن فرناس يقول...

الفوضة توصيف متواضع لحالة مصر الان

تحياتى اليكى
اردت الذيارة وحسب

غير معرف يقول...

دعاء لاادرى الى متي يظل كلنا يتكلم عن ضياع البلد
وبيع الغاز
وانهيار الاخلاق
ودمار معنويات الشباب
وعنوسة اشلابات
وارتفاع اسعار الطماطم
الا يوجد يا دعاء فى الكوب سنتيمتر واحد من التفاؤل نكبره ونعظمه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
دعاء الا تري ان علينا ان نعمل على تضخيم هذا الجزء من التفاؤل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اتمنى ان توافقي على ذلك وساعتها سأخبرك بالخطوة التالية
محمود شعبان مترجم صحفي

سواح في ملك اللــــــــــــــــــه- يقول...

السلام عليكم \ننتظر كتاباتك ونامل خير من اسلوبك الجواب بيبان من عنوانه قال الشاعر (( ضاقت ولما استحكمت حلقا تها - فرجت - وكنت اظنها لاتفرج)

Unknown يقول...

السلام عليكم ورحمه الله و بركاته بديتك جميله جدا وان نتواصل

خلاصة الكلام يقول...

يا أهلا باللى عايشة فى جمهورية الفوضى

سجل .. أنا مصرية يقول...

عباس بن فرناس

شكرا على مروركم

سجل .. أنا مصرية يقول...

محمود شعبان
مع احترامى لوجهة نظر حضرتك بس أنا ممكن اتقبل هذا الرأى فى دولة فيها حاجات صح وحاجات غلط بس احنا بنتكلم على بلد مسطو عليها بالقوة من بعض الناس
الناس لازم تحس ان مفيش حاجة صح فى البلد لانه مينفعش الناس تتعايش مع مثل هذه الأوضاع

سجل .. أنا مصرية يقول...

سواح فى ملك الله

ربنا يسهل

سجل .. أنا مصرية يقول...

مجنون كتابة

من بعض ما عندكم

سجل .. أنا مصرية يقول...

خلاصة الكلام

أهلا وسهلا يا أستاذة لولو

جمعاوى يقول...

أعانكم الله على هذه الأمانة

سجل .. أنا مصرية يقول...

جمعاوى

اللهم آمين

esraa يقول...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
جميلة الاسم و أتمنى فعلا اننا نعيش حتى يتغير الاسم
وفقك الله

سجل .. أنا مصرية يقول...

esraa

ان شاء الله ..من رحم الليل يولد الفجر

بنت مصريه يقول...

جميل اوى يادعاء هى فعلا جمهوريه فوضى ويارب تكون عن قريب ام الدنا كما كانت

اصل الحكاية يقول...

بكم يا دعاء وبايدى الشباب وبعون اللة ستكونوا الطريق لازالة تلك الفوضى من حياتنا اعانكم اللة على ذلك

سجل .. أنا مصرية يقول...

بنت مصرية

يا رب يا ايمان

سجل .. أنا مصرية يقول...

أصل الحكاية

يا رب نكون سبب فى ازالة هذه الفوضى
اللهم آمين