الخميس، 21 أكتوبر 2010

أوغلو وأبو الغيط



                           

أولا أعتذر لوضع الصورتين جنب بعض
بس الحكاية ان أنا كنت بسمع محاضرة لأحمد داود أوغلو عن كتابه (العمق الإستراتيجي: موقع تركيا ودورها في الساحة الدولية ) وجه فى بالى أبو الغيط
وقلت أعمل مقارنة سريعة

أوجه الشبـه
الاتنين وزراء خارجيه

أوجه الاختلاف
أوغلو وزير خارجية بمزاج الشعب وأبو الغيط غصب عن عين الشعب



فى عهد أوغلو كوزير خارجية العالم العربى والاسلامى طلع فى المظاهرات وهو ماسك علم تركيا وفى عهد أبو الغيط برضو الناس طلعت فى مظاهرات بس مش ماسكة علم مصر لأ طلعت ورمت السفارات المصرية بالجزم



أوغلو يظهر فى الأخبار وهو يهاجم الكيان الصهيونى وأبو الغيط يظهر وهو ماسك إيد الست ليفنى علشان خايف عليها تقع



أوغلو يلقى محاضرات عن كتبه فى العالم العربى وسط احتفاء من الناس بينما يقوم نفس الناس بحرق صور أبو الغيط وسبه ولعنه فى المظاهرات


كفاية كده بقى واسيبكم تكملو باقى الاختلافات

هناك 15 تعليقًا:

سواح في ملك اللــــــــــــــــــه- يقول...

كانك بتتكلمي عن عبد الوهاب وشعبان عبد الرحيم مع العلم ان شعبا ن ( بيكره اسرائيل ويحب عمرو موسي ) شكرا

سجل .. أنا مصرية يقول...

معلش أنا عارفة أن المقارنة غير جائزه
بس الضد بالضد يعرف

جمعاوى يقول...

أوغلو


منظّر السياسة التركية .. !

أبو الغبط

مبهدل السياسة المصرية .!



أوغلو هو الجندى المجهول فى تركيا ( إن جاز التعبير .! ) فى ظنى إنه هو من قاد حزب العدالة و التنمية لسدة الحكم ..


شاهدت له مقابلة سريعة على الجزيرة توك ..


الراجل ده جامد . :)



أما عن أبو الغيط ... بلاش علشان الواحد صايم .!

عباس ابن فرناس يقول...

انا بحزرك ان عملتيها تانى هحولك لمحكة عسكرية عاجلة ههههههه
ضحكتينى ومكنش ليا نفس اضحك
ا يش جاب لجاب (الفسيخ جنب الشربات )
احمد داوود مفكر ومنظر يضع صوب عينيه مجد قديم لبلاده يجب ان يستر
احمد ابو الغيط يضع صوب عينيه راتب شهرى
وعومولات وعطئات يجب ان تستمد
احمد داوود يملك القرار
احمد ابوالغيط لايملك حتى (الفرار)
احمد داوود (بروفسير ) بدرجة وزير
احمد ابوالغيط وزير بدرجة (باش كاتب)
هذا احمد
وذاك احمد
ولاكن شتان مابين الاحمدين

AHMED SAMIR يقول...

الأختلاف بين اوغلو و ابو الغيط زي بالضبط الفرق حاليا بين سمعة مصر عربيا و عالميا و سمعة تركيا

بنت مصريه يقول...

أغلو
ممثلا لتركيا وهذه هى تركيا

أبو الغيط
ممثلا لمصر ومع كل الاسف هذى هى مصر حاليا

جزاك الله خيرا

eng_semsem يقول...

وايه المتوقع من مصر غير شخصيه زي ده وافتكروا زمان اول ما عمرو موسى اتكلم نقلوه على الجامعه العربيه عشان يختفي عن الانظار وهي ده مصر يا عبله

سجل .. أنا مصرية يقول...

جمعاوى

بلاش علشان سيرة الحاج التانى ده ممكن تفسد الصيام فعلا

سجل .. أنا مصرية يقول...

عباس ابن فرناس

شتاااااااااااااااااااااااااااان

سجل .. أنا مصرية يقول...

AHMED SAMIR

صح يعنى من الآخر كده فرق الثرا والثريا

سجل .. أنا مصرية يقول...

بنت مصرية


جزانا وإياكى يا منمن
أى خدمة

سجل .. أنا مصرية يقول...

eng_semsem

حترجع تقدم العظماء تانى بإذن الله

Unknown يقول...

هذا نتاج الديمقراطية
وذاك افراز الديكتاتورية

سجل .. أنا مصرية يقول...

محمد الجرايحى

أوعدنا يا رب احنا كمان

جلال كمال الجربانى يقول...

السلام عليكم

لازم يكون واضح أن وزير الخارجيه أى وزير خارجيه بيعكس قوه أو ضعف البلد الذى يمثله
وأغلو بيعكس قوه بلاده سياسياً وأقتصادياً وفى كل المجالات
وأبو الغيط بيعكس ضعف بلادنا سياسياً وأقتصادياً وفى كل المجالات
وأبو الغيط بيعكس فقط وضع بلادنا الحالى للأسف وده طبعاً واقع يجب أن يتغير ولن يتغير فى يوم وليله بس حيتغير بإذن الله وبينا وبيكم لأنكم بٌكره إللى جاى
وإن شاء الله بٌكره بيكم حيكون أفضل
وأرى ان مصر بدأت تصحى من النوم
ونقول يارب .. متقولى

وكل عام وأنتِ بخي حال